Propozycje  Gr. III 18.03.2020r.     

 

 

Drodzy Rodzice

Proponuję zabawy paluszkowe, które dzieci mogą utrwalić w domu oraz nauczyć się nowej zabawy paluszkowej.

Oto zalety zabaw paluszkowych wg. M. Koc.

Zalety zabaw paluszkowych
Zabawy paluszkowe dostarczają małemu dziecku delikatnych bodźców przez dotyk jego paluszków, szyi, rączek. Wielokrotnie powtarzane uczą małe dziecko wykonywać proste ruchy palcami, które będą przydatne w przyszłości w zabawie i w pracy.
Podczas zabawy paluszkowej mówimy tekst rymowanki i nie tylko pokazujemy dziecku ruchy, ale wykonujemy je razem z nim, dotykając jego paluszków, rączki, szyi. Te proste rymowanki, wzmocnione intonacją, poparte gestem i dotykiem przyciągają uwagę dziecka oraz są źródłem radości.
Możemy wyróżnić cztery sfery rozwoju, na które pozytywny wpływ mają zabawy paluszkowe


1. Sfera rozwoju motorycznego

·         umożliwiają dziecku wzbogacenie repertuaru ruchów

·         usprawniają manualnie. 
2. Sfera rozwoju poznawczego 

·         poznawanie świata za pośrednictwem rąk ( motywują dziecko do czynności
poznawczych) 

·         umożliwiają dziecku poznanie własnego ciała 

·         zapoznają dziecko z werbalnym i poza werbalnym sposobem komunikowania się 

·         dostarczają delikatnych bodźców stymulacyjnych 

·         stymulują percepcję wzrokową przez obserwacje
3. Sfera emocjonalna 

·         zabawy paluszkowe dają dziecku poczucie bezpieczeństwa 

·         nie powodują sytuacji niepowodzenia 

·         pozwalają rozładować napięcia emocjonalne 

·         wywołują pozytywne reakcje i zaspokaja potrzeby emocjonalne i psychiczne dziecka 

·         wyzwalają radosne reakcje dziecka, aktywizują ruch jego ciała, angażują je
emocjonalnie
4. sfera społeczna 

·         wzbogacają kontakt dziecka z osobą dorosłą.

 

Zabawy można urozmaicać poprzez namalowanie na palcach oczu i ust. Powinny się one odbywać w przyjaznej atmosferze oraz poczuciu bezpieczeństwa. Specyfiką tego rodzaju zabaw jest ich nieustająca atrakcyjność pomimo częstego stosowania. Dzieci najczęściej domagają się wielokrotnego powtarzania zabawy: im młodsze dziecko tym wymaga więcej powtórzeń .

Oto zabawy paluszkowe do powtórzenia ( dzieci zostały z nimi zapoznane)

Tak- niezabawa ze śpiewem

Głowa mówi tak, tak, tak

Głowa mówi nie, nie, nie

Moja głowa wesoło kręci się / bis

Tak, tak, tak, nie, nie, nie        

Moja głowa wesoło kręci się

Paluszek

Paluszek zginam, paluszek prostuję

Paluszkiem ucho wskazuję

/ sł. K. Sąsiadek/

/ oko, nogę, rękę, itp. Potem przedmioty w przestrzeni,

 albo dane dziecko wymieniając jego imię,

 a pozostali musza go odnaleźć oczami i wskazać paluszkiem

Moje paluszki

Mam 10 palców małych do zabawy doskonałych.

(dzieci podnoszą dłonie do góry, na wysokości twarzy)

Mogę wszystko zrobić nimi - paluszkami malutkimi!

(dzieci nadal trzymają dłonie na wysokości twarzy i dodatkowo ruszają paluszkami)

Mogę zamknąć je w piąsteczki lub rozłożyć jak chusteczki,

(zgodnie z treścią dłonie zamykają w piąstki a następnie rozkładają je przed sobą)

Mogę w słonko je zamienić, albo schować do kieszeni.

(w rozłożonych dłoniach dzieci „rozczapierzają" paluszki a następnie wkładają do kieszeni)

Mogę podnieść je wysoko lub rozłożyć tak szeroko,

(dzieci podnoszą ręce wysoko do góry a następnie rozkładają je w bok)

Mogą w koszyk się zaplatać albo jak motylek latać.

(dzieci splatają dłonie palcami ze sobą, potem udają machanie skrzydełkami)

Mogę je ustawić w rządku lub rozpocząć od początku!

(dzieci łączą ze sobą paluszki w obu dłoniach)

Grzybki

W lesie grzyby sobie rosły – pięść złożona

Nagle wszystkie się podniosły -  prostujemy palce

Ujrzały zająca – druga ręka wyprostowany palec wskazujący i serdeczny

Wszystkie się schowały – zaciskamy palce w piąstkę

Tylko nie ten mały – mały palec  zostawiamy

Przyszedł zając, ugryzł go – druga ręka skubie małego palca

Wszystkie grzybki mówią: „ Sio!” – palce prostujemy unosząc rękę

Jeż

W lesie mieszka mały jeż – ręce splatamy robimy jeża

Bardzo dziwny z niego zwierz – obracamy w lewo i w prawo ręce

Bo gdy ktoś go zdenerwuje,

To kolcami wtedy kłuje! – podnosimy i opuszczamy palce

Nie dotykaj jeża, nie, bo ukłuje Cię.

 Lasek
Jest w lesie chateńka (ręce tworzą domek), przed chatą sarenka (wskazujący i mały wyprostowane, pozostałe zgięte) i zając tam szary (wyprostowany wskazujący i środkowy) i drugi do pary. Sosna jak wielkolud (wszystkie palce wyprostowane), maleńki krasnolud (prosty tylko kciuk) pod grzybkiem się schował (chowamy kciuk pod pozostałymi palcami zgiętymi), zwierzątka rachował.

 

 

Żabki na łące

Pięć żabek na łące skakało  - pokazujemy pięć palców

Grzecznymi być nie chciało – podnosimy i opuszczamy rękę

Jedna do wody skoczyła – dłonią robimy falę

O kamień guza nabiła. – uderzamy pięścią w głowę

Mama telefon złapała – pokazujemy  telefon przy uchu

Lekarza przywołała

Lekarz pogroził palcem – palcem wskazującym ruch zaprzeczenia, grożenia

Zakazał żabce harce

 

Cztery żabki skakały- pokazujemy cztery palce

I grzeczne być nie chciały– podnosimy i opuszczamy rękę

Jedna do wody skoczyła – dłonią robimy falę

O kamień guza nabiła. – uderzamy pięścią w głowę

Mama telefon złapała – pokazujemy  telefon przy uchu

Lekarza przywołała

Lekarz pogroził palcem – palcem wskazującym ruch zaprzeczenia, grożenia

Zakazał żabce harce

 

Trzy żabki skakały- pokazujemy trzy palce

I grzeczne być nie chciały– podnosimy i opuszczamy rękę

Jedna do wody skoczyła – dłonią robimy falę

O kamień guza nabiła. – uderzamy pięścią w głowę

Mama telefon złapała – pokazujemy  telefon przy uchu

Lekarza przywołała

Lekarz pogroził palcem – palcem wskazującym ruch zaprzeczenia, grożenia

Zakazał żabce harce

 

Dwie żabki  na łące skakały – pokazujemy dwa palce

I grzeczne być nie chciały- podnosimy i opuszczamy rękę

Jedna do wody skoczyła – dłonią robimy falę

O kamień guza nabiła. – uderzamy pięścią w głowę

Mama telefon złapała – pokazujemy  telefon przy uchu

Lekarza przywołała

Lekarz pogroził palcem – palcem wskazującym ruch zaprzeczenia, grożenia

Zakazał żabce harce

 

Jedna  żabka skakała – pokazujemy jeden palec

I grzeczna być nie chciała - podnosimy i opuszczamy rękę

Do wody szybko wskoczyła– dłonią robimy falę

O kamień guza nabiła. – uderzamy pięścią w głowę

Mama telefon złapała – pokazujemy  telefon przy uchu

Lekarza przywołała

Lekarz pogroził palcem – palcem wskazującym ruch zaprzeczenia, grożenia

Zakazał żabce harce

/ sł. M. Koc/

Nowa zabawa paluszkowa :

Pięć paluszków

Pięć paluszków, pięć paluszkówdzieci poruszają palcami obu rąk

Prawa ręka ma, lewa ręka ma     - dz. wyciągają kilka razy prawą, potem lewą rękę

Paluszki witamy, głośno przeliczamyzaciskają rękę, po czym wysuwają kolejne palce

Ty i ja, ty i ja – wskazują na kolegę i na siebie

Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć – liczą palce chwytając je kolejno

                          /sł.W.Dadci, na melodię Panie Janie

Przyjemnej zabawy!

 

A.SZ.