Działania dla dzieci gr. III Montessori na dzień 26.03.2020 r.

 

Działania dla dzieci gr. III Montessori na dzień 26.03.2020 r.

 

1. „Przygotowanie do Świąt Wielkanocnych” rozmowa kierowana z wykorzystaniem obrazków

Cele : dziecko

- zna nazwy kolejnych dni tygodnia,

- poprawnie używa liczebników porządkowych,

- potrafi planować kolejność czynności w czasie wykonywanych zajęć,

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat: w jaki sposób przygotowujemy się do świąt. Dziecko swobodnie wypowiada się. Następnie rodzic opowiada o przygotowaniach Oli, wymienia dni tygodnia i kolejne czynności Oli oraz pokazuje obrazki załączone w linku, jeśli to możliwe to prosimy o wydrukowanie pomocy https://megawrzuta.pl/download/be921da99f0ab51627c971a14bf057a4.html

Używa liczebników porządkowych: Pierwszego dnia, w poniedziałek, Ola posiała rzeżuchę: nałożyła na talerzyk trochę waty, posypała nasionami i podlała. Drugiego dnia, we wtorek, dziewczynka robiła porządki, odkurzała, wycierała kurze, układała zabawki. Trzeciego dnia, w środę, Ola upiekła z mamą mazurki i je ozdobiła. Czwartego dnia, w czwartek, dziewczynka upiekła babę wielkanocną i podlała ją lukrem. Piątego dnia, w piątek, Ola ozdobiła pisanki, namalowała na nich kolorowe kwiaty i inne wzory. Szóstego dnia, w sobotę, dziewczynka święconkę, powkładała do koszyczka wszystkie produkty i ozdobiła koszyk zielonymi gałązkami bukszpanu. Siódmego dnia, w niedzielę, Ola nakryła do stołu i pomogła w przygotowaniu wielkanocnego śniadania. Po zakończeniu rodzic zadaje pytania sprawdzające pamięć: Co Ola robiła pierwszego dnia?… Następnie dziecko rozcina tabelkę po przerywanych liniach i układa harmonogram czynności Oli, posługując się tabelką z nazwami dni tygodnia, kartonikami z cyframi i obrazkami przedstawiającymi czynności Oli. Dla utrwalenia nazw dni tygodnia dziecko uczy się na pamięć rymowanki, powtarzając ją w różnym tempie, różnymi głosami i rytmicznie wystukując sylaby: „Tygodniowa karuzela” (T. Plebański)

Myśli tydzień: szybko mija:

poniedziałek, wtorek, Środa …

Jeszcze bym coś nawywijał,

a już czwartek, piątek. Szkoda!

I sobota, i niedziela,

Tygodniowa karuzela!

Ale jutro, to wspaniale,

będę mieć znów poniedziałek!

(źródło: Kolekcja przedszkolaka/Nowa Era)

 

2. Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne Metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.

Cele : dziecko

- potrafi współpracować z rodzicem podczas ćwiczeń,

- odkrywa własne możliwości i nabiera pewności siebie,

- potrafi wykonać proste ćwiczenia z zakresu schematu własnego ciała, przestrzeni,

- poprawnie reaguje na polecenia prowadzącego i partnera ćwiczeń (rodzica).

Przyborem zastosowanym podczas zabawy z dzieckiem jest koc.

1.  „Powitanie” 1-2 dorosłych siedzi na podłodze razem z dzieckiem, wszyscy mają nogi wyprostowane i przykryte kocem. Wszyscy witają się ze sobą stopami (pod kocem) poprzez dotknięcie własną stopą wszystkich innych stóp. Następnie uczestnicy zabawy witają się ze sobą (pod kocem) poprzez dotknięcie palców dłoni i podanie sobie rąk.

2.  „Zręczne stopy” 1-2 dorosłych siedzi na podłodze razem z dzieckiem. Dziecko siedzi w lekkim rozkroku, z nogami wyprostowanymi i skierowanymi do środka koła, pod nogami uczestnicy mają koc. Wszyscy przyciągają koc jak najbliżej siebie i zabierają je sobie nawzajem, posługując się nogami i stopami. Można też podrzucać koc do góry stopami albo próbować przerzucić go za pomocą stóp poza krąg siedzących.

3.  „Podróże na kocu” Dorosły trzyma za brzeg koca, a dziecko siedzi lub leży (na plecach, na brzuchu) na kocu. Dorosły ciągnie po podłodze siedzące na kocu dziecko (dziecko może leżeć, siedzieć w siadzie skrzyżnym, w siadzie klęcznym lub w siadzie prostym). Potem można wprowadzić zmianę, jeśli mamy kilkoro dzieci: kilkoro dzieci może ciągną dorosłego.

4.  „Mumia” Dorosły trzyma za jeden brzeg koca. Dziecko leży ukosem na kocu (głowa w jednym rogu koca). Dorosły zawija dziecko tak, by widać było tylko głowę („mumia”) i ciągnie je za wolny koniec koca po podłodze.

5.  „Tratwa” Dorosły asekuruje ćwiczące dziecko. Dziecko siedzi na złożonym kocu; odpychając się rękoma, dziecko porusza się samodzielnie po podłodze. Jeśli któreś z dzieci ma trudności z wykonaniem tego ćwiczenia to dorosły może lekko je popychać, chwytając za barki lub biodra. Dziecko może także leżeć na brzuchu na kocu albo poruszać się, odpychając się rękoma i nogami jednocześnie.

6.  „Rak” dziecięcy masażyk. Podczas wykonywania masażu dorosły zachowuje spokój, poprawnie oddycha, nie powinien ujawniać stanu napięcia. Masaż taki wykonuje się zawsze z nastawieniem pozytywnym, w dobrym nastroju, w skupieniu, obserwując reakcję dziecka. Wykonywane ruchy są spokojne i delikatne. Uczestnicy siedzą na podłodze w siadzie skrzyżnym; Dorosły mówi wierszyk i wykonuje ruchy palcami na reku dziecka:

Idzie rak  /Dziecko zwrócone do dorosłego twarzą . Spacerujemy palcami: kciukiem i wskazującym po ręce dziecka.

czasem na przód, czasem wspak. /Odpowiednio zmieniając kierunek ruchu.

Idzie rak nieborak, /Spacerujemy jak na początku.

jak uszczypnie, będzie znak. /delikatnie i z humorem naśladujemy szczypanie.

(źródło: „Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne” M. Bogdanowicz, D. Okrzesik)

·         Na koniec polecamy do skorzystania z materiałów Offline z zakresu kodowania i programowania dla dzieci.

Cele : dziecko

- rozwija koordynację wzrokowo ruchową,

- rozwija sprawność manualną;

- potrafi poruszać się zgodnie z podaną instrukcją,

Dla młodszych dzieci „Przeciągnij i upuść” - zabawa polega na przeciągnięciu bloku do miejsca docelowego.

https://studio.code.org/s/course1/stage/3/puzzle/1

Dla dzieci starszych „Labirynt – Sekwencje” – w tej układance musisz dać ptaka do świnki. Popatrz na układankę i zastanów się który kierunek należy wybrać. Przeciągnij blok z obszaru roboczego. Upewnij się, że jest „po uruchomieniu” i kiedy stwierdzisz, że rozwiązanie jest odpowiednie, kliknij przycisk „Uruchom” i patrz jak ptak idzie do świnki.

https://studio.code.org/s/course1/stage/4/puzzle/2

Miłej zabawy J

M.Ż., J.G.