Propozycje  Gr. III 27.03.2020r.     

 

 

Drodzy Rodzice

Wczesną wiosną warto zadbać o zdrowie.

Proponujemy:

1.Rozmowę w oparciu o wiersz Barbary Lewandowskiej

pt. ,,Na zdrowie”– rozwijanie mowy czynnej i biernej, poszerzanie słownictwa dziecka (dziecko może nauczyć się wierszyka na pamięć)- złącznik nr 1

2. ,,W trosce o zdrowie”- zestaw zabaw ruchowych –załącznik nr 2

 

Załącznik nr1

,,Na zdrowie”

 Doktor rybka niech nam powie,

 jak należy dbać o zdrowie!

Kto chce prosty być jak trzcina,

 gimnastyką dzień zaczyna!

 Całe ciało myje co dzień pod prysznicem,

 w czystej wodzie!

 Wie, że zęby białe, czyste

 lubią szczotkę i dentystę!

Pije mleko. Wie, że zdrowo

chrupać marchew na surowo!

Kiedy kicha, czysta chustka

 dobrze mu zasłania usta!

Chcesz, to zobacz na obrazku,

 jak jeść jabłka bez zarazków!

Rób tak samo, bo chcesz chyba

 tak zdrowy być jak ryba!

Dialog ,,W trosce o zdrowie” może posłużyć jako wstęp do zaproponowania wiosennego spaceru i obserwacji przyrodniczych, wykonania po spacerze ćwiczenia grafomotorycznego na  karcie pracy.

Dialog                                          

,,W trosce o zdrowie’’

Rozmawiają: Zdrowie z bladym chłopcem.

Zdrowie: Cześć. Jestem twoje zdrowie.

 Chłopiec: Jak moje zdrowie?

 Zdrowie: Normalnie. Twoje zdrowie.

 Chłopiec: Coś marnie wyglądasz?

Zdrowie: To przez ciebie, bo o mnie nie dbasz?

 Chłopiec: Jak nie dbam! Jak dbam!

 Zdrowie: Dbasz? To, co robisz?

Chłopiec: No jem posiłki, leżę przed telewizorem, gram na komputerze.

Zdrowie: Też mi dbanie!

 Chłopiec: A jak niby według ciebie mam dbać?

 Zdrowie: No, poruszać się – gimnastyka,

 jazda na rowerze, spacery.

 Chłopiec: Żartujesz, kto by mi kazał!

 Zdrowie: A chcesz być zdrowy?

 Chłopiec: Jestem?

 Zdrowie: Jeszcze!

 Chłopiec: Co jeszcze! Jestem i będę!

 Zdrowie: A dlaczego nie poszedłeś  z mamą na spacer? Chłopiec: E, nogi mnie zaraz bolą, jak trochę pochodzę. Zdrowie: Żartujesz? Czteroletniego chłopca! A Marcina nie miałeś siły dogonić na rowerze? Nawet Karolina cię przegoni gdy biegacie!  Idąc po schodach dostajesz zadyszki! I ty mówisz, że jesteś zdrowy? Śmieszne!

 Chłopiec: To co mam robić?

 Zdrowie: Zacznij ćwiczyć choćby zaraz. No już – skłon, przysiad, podskok… I tak codziennie. Na śniadanie mleko, ser, jajka, warzywa i wędlina. Na obiad i kolację też dużo warzyw i owoców. Za to dość z tymi chemicznymi chipsami i słodyczami. Ubieraj się – czas na spacer, to co, że chłodno, ubierz się cieplej. Myślę, że spacer dobrze nam zrobi i tobie i mnie!

Załącznik nr 2

 Zestaw zabaw ruchowych 4 latki

Cele ogólne:

- Kształcenie umiejętności podskoku

- Kształcenie umiejętności rzutu w górę

- Kształcenie umiejętności biegu bez potrącania

- Kształcenie umiejętności czworakowania

- Doskonalenie umiejętności przyjmowania prawidłowej postawy w siadzie skrzyżnego

Metody: czynna stawiania zadań do wykonania z elementami W. Sherborn, R. Labana

Formy:  indywidualna,

Pomoce: gazety, gwizdek, płyta z muzyką,

Przebieg:

1. Marsz na przemian na sztywnych i gumowych nogach wyczuwanie kolan.

2. Dziecko kładzie się na brzuchu, a następnie na plecach z tej pozycji wykonują turlanie raz w jedną raz w drugą stronę - wyczuwanie całego ciała.

3. Dziecko bierze sobie gazetę. Wykonuje siad skrzyżny i rytmicznie porusza wyciągniętą gazetą trzymaną w wyciągniętych dłoniach.

4. Dziecko skacze rytmicznie przy muzyce z gazetą trzymana w dłoni - rozwijanie płynności ruchów w przestrzeni. np. do ulubionej przez dziecko rytmicznej piosenki

5. Dziecko przechodzi do czworakowania. Kładzie gazetę na podłodze wokół której czworakuje. Na sygnał dziecko siada skrzyżnie na gazecie.

6. Dziecko zgniata gazetę  formując kule. Na sygnał rzuca kulkę w górę, a gdy upadnie podnosi ją i rzuca ponownie.

7. Dziecko przechodzi  do siadu skrzyżnego i przekłada kulkę z jednej ręki do drugiej. Na sygnał kładzie kulkę na podłodze.

8.Celowanie do kosza- dziecko z pewnej odległości próbuje wrzucić gazetową kulę w wyznaczone miejsce-powtarzamy ćwiczenie ( 2-3 razy)

9. Leżenie na plecach mięśnie rozluźnione, ćwiczenia oddechowe.

10.Porządkowanie po zakończonej zabawie.

 

Dodatkowo

Jak wyglądają, co warto o nich wiedzieć- ciekawostki o zwiastunach wiosny:

Pierwiosnek lekarski

http://regiodom.pl/portal/ogrod/rosliny/pierwiosnek-lekarski-wlasciwosci-zdrowotne-tej-rosliny#0

Krokusy

http://www.e-ogrodek.pl/a/krokusy-zwiastuny-wiosny-co-warto-o-nich-wiedzieć

Przebiśniegi

https://zielonyogrodek.pl/katalog-roslin/cebulowe/9492-przebisnieg-sniezyczka

Pąki

http://www.encyklopedia.lasypolskie.pl/doku.php?id=p:paki

Bazie

http://regiodom.pl/portal/ogrod/rosliny/bazie-kotki-i-wierzba-lecznicze-wlasciwosci-wierzby

Przykładowe wiosenne karty pracy do wyboru:

Cel: Przygotowanie do pisania-dziecko koloruje obrazek, starając się nie wychodzić za linie

https://przedszkolankowo.pl/2017/03/08/wiosenne-karty-pracy-zestaw-1/

Dzieci prosimy o zbieranie wykonanych zadań w teczkę i pochwalenie się tymi pracami po powrocie do przedszkola.

 

 

Życzymy przyjemnej zabawy

 

                                                                             Wychowawczynie gr.III