Gr V. Piątek 27.03.2020r.

Co jest cięższe” - zabawa matematyczna. “Polka fasolka” -osłuchanie z piosenką

1.” Co jest cięższe?” - Cel: Ważenie zabawek, ustalenie co jest cięższe, a co lżejsze, porównywanie ciężaru.

1.Zadanie. Rodzic przygotowuje wagę zrobioną z patyka lub wieszaka i dwóch przezroczystych reklamówek (wg wcześniejszych wskazówek P. Gosi) oraz organizuje kilka zabawek lub przedmiotów np.: klocki, piłkę, misia, lalkę, bajeczkę, kredkę. Zadanie dziecka polega na porównywaniu ciężaru. Z lewej strony kładziemy misia, a z prawej kredkę. Rodzic wyznacza środek wagi i trzyma ją, dziecko wyciąga wnioski i odpowiada co jest cięższe, a co lżejsze. (zabawki, przedmioty, dobieramy tak by tą różnicę dziecko doświadczyło, zaobserwowało). Powtarzamy ćwiczenie z innymi zabawkami lub przedmiotami. Ważne jest to, aby dziecko potrafiło wyjaśnić, uzasadnić swoją wypowiedź.

Zachęcamy również, jeśli posiadacie wagę kuchenną lub domową pozwolić dzieciom zważyć owoce i warzywa bądź domowników: mamę, tatę, rodzeństwo i porównać, które z nich waży więcej?

2.“Polka fasolka” - Cel: rozwijanie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej.

2.Zadanie. Aktywne słuchanie piosenki –podczas słuchania dzieci siedzą wygodnie i wykonują dowolne ruchy górną częścią tułowia- rękami, głową. Następnie rodzic rozmawia na temat treści piosenki- dzieci starają się odpowiadać na pytania cytując fragmenty tekstu. np.:  Co sadzi pan Jeremi?  Co niesie w worku? O co prosi żonę?

“Polka fasolka- Stanisław Karaszewski

1.Co tam sadzi pan Jeremi?

Sadzi w polu fa-so-lę!

Po ziarenku bęc! - do ziemi.

“Jaki-taki plon zbio-rę!

Ref. Do re mi

Fa sol la

Fa sol la si do.

Do re mi

Fa sol la

Fa sol la sol fa!

2.Już po tyce w górę pnie się

Wesolutka fa- sol –la!

Pan Jeremi worek niesie:

“Hop fasolo do wo-ra!”

3.Prosi żonę pan Jeremi:

“Żono łuskaj fasolę i fasolę gotujże mi,

Zanim wrócę na pole!”

Załącznik nr1. https://yotu.be/Zz19y1SKgc8 (taniec do piosenki)

Załącznik nr2. https://yotu.be/aec-XvN8bWI  (tekst piosenki